7 ژوئیه 2023- دانشمندان دریافتند که گونه‌ای از برنج معطر که در مناطق دورافتاده ی شمال شرق هند رشد می‌کند، معروف به برنج Joha، نه تنها از دیابت نوع 2 جلوگیری می‌کند، بلکه سرشار از اسیدهای چرب غیراشباعی است که علیه بیماری‌های قلبی عمل می ‌کند.

بر اساس گزارش فدراسیون بین المللی دیابت، دیابت یک مشکل عمده ی بهداشت جهانی است که در سال 2021 حدود 537 میلیون بزرگسال بین 20 تا 79 ساله را تحت تاثیر قرار داده بود. پیش بینی می شود این رقم تا سال 2045 به 783 میلیون نفر برسد.

شروع زودهنگام دیابت نوع 2 به طور فزاینده ای شایع شده است، اما این وضعیت از طریق تغییر در سبک زندگی و رژیم غذایی، از جمله تعدیل مصرف برنج سفید، قابل برگشت است. برنج در بسیاری از کشورها یک غذای اصلی است اما می تواند بر سطح قند خون تأثیر بگذارد و خطر ابتلا به دیابت را افزایش دهد.

برنج Joha ، نوعی برنج دانه کوتاه و زمستانی است که به دلیل عطر و طعم منحصر به فردش شناخته شده است. بر اساس باور عمومی کسانی که به طور منظم این نوع برنج را مصرف می کنند، از دیابت و بیماری های قلبی عروقی در امان هستند. با توجه به این موضوع، برنج جوها، توجه محققان موسسه مطالعات پیشرفته علم و فناوری هند(IASST) را به خود جلب کرد.

دکتر Rajlakshmi Devi، رهبر این پژوهش و استاد بخش علوم زیستیIASST در گواهاتی، پایتخت شمال شرقی ایالت آسام، می‌گوید: این گونه ادعاها که خواص غذایی مهمی [مزایای سلامتی] را به برنج جوها نسبت می‌دهند، نیاز به تأیید علمی داشتند و به این ترتیب بود که ما تحقیقاتی را در آزمایشگاه‌های خود آغاز کردیم.

تحقیقات درIASST نشان داد که در این برنج دو اسید چرب غیراشباع اسید لینولئیک (امگا-6) و اسید لینولنیک (امگا-3) وجود دارد، که برای سلامت انسان مهم هستند و باید در رژیم غذایی گنجانده شوند زیرا بدن انسان به طور طبیعی آنها را تولید نمی کند. برنج جوها، همچنین در کاهش سطح قند خون و جلوگیری از ابتلا به دیابت در آزمایش‌های آزمایشگاهی و بر روی موش‌های صحرایی موثر بود.

به گفتهی دپارتمان علم و فناوری هند، این نوع برنج حاوی آنتی اکسیدان های ارزشمندی است که آن را به یک "ماده ی غذایی انتخابی" در مدیریت دیابت تبدیل کرده است. محققان گفتند: تعدادی از ترکیبات زیست فعال در برنج جوها یافت شده است که اثرات آنتی اکسیدانی دارند، سطح قند خون را کنترل می کنند و از قلب محافظت می کنند.

دکتر Devi، گفت: با توجه به اینکه برنج یکی از مواد اصلی در منطقه آسیا و اقیانوسیه است و همچنین به طور گسترده در سراسر جهان مصرف می‌شود، ما معتقدیم که رواج انواع برنج با فعالیت‌های ضد دیابتی قوی مانند برنج جوها می‌تواند به کاهش شیوع دیابت نوع 2 کمک کند.

به گفته ی Putlih Adzra Pautong، محقق تغذیه در موسسه تحقیقات بین المللی برنج هند، در ده کشور برتر از نظر شیوع دیابت در سال 2021 ، برنج اصلی ترین غذا محسوب می شود.

او معتقد است که قدم بزرگ بعدی در تحقیقات برنج در مورد تاثیرات تغذیه ای برنج است، به ویژه جستجو برای انواع برنج هایی با شاخص گلایسمی پایین که برای کاهش شیوع دیابت نوع 2 و بیماری های مرتبط با دیابت در بین جمعیت مصرف کننده برنج، مناسب باشد.

دکتر Devi، گفت: سطوح بالای انسولین در موش‌های دیابتی که با رژیم غذایی برنج جوها تغذیه شدند، کاهش یافت و متابولیسم قند در آنها در مقایسه با موش‌های دیابتی که با انواع دیگر برنج تغذیه می‌شدند، بهبود یافت.

متقاعد کردن کشاورزان برنج

اکنون تلاش‌هایی برای افزایش تقاضا برای برنج جوها و تشویق کشاورزان برای کاشت بیشتر این نوع برنج در حال انجام است.

دکتر Devi، گفت: کشاورزان آمادگی کشت آن را ندارند زیرا از پتانسیل غذایی برنج جوها آگاهی کاملی ندارند، اگر دولت اقداماتی را در جهت افزایش آگاهی از پتانسیل برنج جوها در بین کشاورزان انجام دهد و همچنین انگیزه هایی برای کشت این نوع برنج در اختیار آنها قرار دهد، بسیار موثر خواهد کرد.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20230707/Joha-rice-variety-shows-promise-as-an-option-for-people-with-diabetes.aspx